POZIȚIA CLUBULUI
Clubul Fotbal Club Rapid 1923 S.A. nu a fost parte a discuțiilor legate de noul stadion, nu a fost niciodată consultat în privința proiectului (neavând calitate în această privință) și nu participă în niciun fel la construcția stadionului. Subliniem faptul că discutăm despre o relație instituțională între Guvernul României, CNI, Ministerul Transporturilor (în calitate de proprietar al stadionului) și Clubul Sportiv Rapid (în calitate de administrator), relație în care entitatea privata Fotbal Club Rapid 1923 S.A. nu poate, instituțional, interfera.
Fotbal Club Rapid 1923 S.A. este însă, în calitate de viitor potențial beneficiar al investiției, interesat de finalizarea rapidă a stadionului, astfel încat echipa să se întoarcă cât mai repede acasă. Mai mult decât atât, urmărind strategia de dezvoltare pe termen mediu, clubul este interesat de închirierea anumitor spații din stadion, spații ce ar urma să primească diverse destinații – muzeu al clubului, fan-shop, pub destinat suporterilor și, nu în ultimul rând, sediul clubului.
Rapidul trebuie să se întoarcă acasă și administrativ, la adresa sa istorică din Calea Giulești. Pentru îndeplinirea acestor obiective, clubul este pregătit sa poarte negocieri cu proprietarul stadionului și administratorul acestuia. Subliniem faptul că, la acest moment, clubul de fotbal Fotbal Club Rapid 1923 S.A. nu deține din punct de vedere legal nici calitatea de chiriaș sau de partener (nici pentru disputarea meciurilor și nici pentru utilizarea spațiilor din stadion), această calitate urmând a fi obținută după negocieri cu administratorul stadionului (CS Rapid).
Dincolo de aceasta, clubul Fotbal Club Rapid 1923 S.A. ințelege pe deplin comentariile legate de proiectul noului stadion. și în special pe cele legate de capacitatea generală a stadionului, forma și capacitatea Tribunei a II-a și elementele de identitate ale Giuleștiului.
Conform informațiilor pe care am încercat să le obținem după prezentarea publică a ultimei versiuni a proiectului, capacitatea a fost limitată de trei factori:
- amplasament (vecinatatea cu Calea Giulești, Sala Polivalentă, liniile de cale ferată, bazinul de polo și Opera Comică pentru Copii);
- facilitățile pe care noul stadion trebuie să le inglobeze, conform criteriilor UEFA, pentru un stadion de categoria 4 (parcări subterane, căi de acces și defluire, etc). Astfel, noua Tribună I ocupă o amprentă mai mare decât cea a vechiului stadion, tot amplasamentul fiind „deplasat” spre calea ferată, terenul disponibil pentru Tribuna a II-a devenind așadar sensibil mai mic.
Tribuna 1, spre exemplu, trebuie să pună la dispoziție facilități inexistente în vechiul stadion, ca de exemplu, zone de ospitalitate, zone pentru presă sau jucători.
UEFA reglementează, spre exemplu, parametrul „curba de vizibilitate a tribunei”, aceasta reprezentând modul în care poziționarea spectatorilor de pe un rând de scaune nu obturează vizibilitatea celor pozitionați în spatele lor. Acest criteriu, având în vedere configurația stadionului, a fost unul dintre factorii ce au împiedicat creșterea înălțimii Tribunei a II-a.
- facilitățile sportive incluse în proiect, la solicitarea Clubului Sportiv Rapid. Spre exemplu, teren de handbal omologat sub Peluza Sud, facilități pentru diverse sporturi (ex – scrimă), spațiu de alergare în interiorul stadionului, în jurul terenului de joc, spații de cazare.
Depunem toate eforturile pentru a reveni, în cel mai scurt timp, cu mai multe informații oficiale de la CNI și, în limita posibilului, cu schițe și planuri cât mai explicite.
CE NE PROPUNEM
În acest moment, proiectul se află în faza de implementare, modificările substanțiale de proiect (de tipul celor care ar duce la creșterea capacității Tribunei a II-a) fiind, în ințelegerea noastră, excluse, întrucat ar conduce la modificări ale proiectului de structură și, implicit, la modificări de buget și autorizare.
O stopare a proiectului în acest moment ar conduce la intârzieri pe termen nedefinit ale finalizării stadionului, fără a exista certitudinea modificării proiectului, a disponiblității autorităților pentru suplimentarea terenului sau a existenței fondurilor necesare.
Realist, Fotbal Club Rapid 1923 S.A. iși poate propune următoarele:
- explorarea opțiunilor pentru a obține aprobările necesare pentru locuri în picioare la Peluza Nord. Nu știm la acest moment dacă acest lucru poate fi pus în practică, însa vom face toate demersurile necesare DUPĂ ce vom avea calitatea oficială de utilizatori ai noului Giulești;
- instalarea în stadion și în incinta complexului a unor elemente de identitate preluate (copii) din vechiul stadion – ceasuri tip CFR, gard de fier forjat inscripționat CFR;
- instalarea unei locomotive cu aburi (sau replică) în incinta complexului, în funcție de spațiul avut la dispoziție;
- amplasarea în complex, împreuna și cu acordul CS Rapid, a monumentului dedicat sportivilor CS Rapid decedați în evenimentele din Decembrie 1989;
- pe termen lung, discuții cu Ministerul Transporturilor și SNCFR cu privire la dezafectarea liniilor de cale ferată din proximitatea stadionului, fapt care ar permite extinderea acestuia. Este însă un proiect asupra căruia clubul nu are niciun control, putându-și asuma demersul, nu și rezultatul acestuia.
Consiliul de Administratie al Fotbal Club Rapid 1923 S.A. (18 octombrie 2019)